Geschiedenis

De oudste bekende vermelding van een Zaanse Imkervereniging stamt uit 1928. Inmiddels zijn we bijna 100 jaar verder en is het imkeren veranderd. Waar 100 jaar geleden het imkeren een bijverdienste was en de honingopbrengst belangrijk was. Is het nu een vaak een hobby waar het meer gaat om biodiversiteit en de honing een leuke bijkomstigheid is. Ook het geven van voorlichting op scholen en tijdens markten speelt nu een belangrijke rol.

In de Heemtuin in het Burgermeester In ’t Veldpark staat de bijenstal van de vereniging. Deze bijenstal is in 1966 bij de opening van de Heemtuin door de toenmalige gemeente Zaandam aan de vereniging geschonken. In deze bijenstal is plaats voor ongeveer 10 bijenkasten.

Op dit moment heeft de vereniging ongeveer 40 leden. Het aantal bijenvolken dat de leden hebben verschild per lid. Er staan nu ongeveer 120 bijenkasten van onze leden verspreid over de regio Zaanstreek.