Determinatie

Bij, wesp of hommel?
Niet iedereen weet het verschil tussen deze 3 insecten. Hieronder een kleine uitleg over de verschillen.

Bij

Wesp

Hommel

Bijen zijn er in vele vormen en maten. Er komen ongeveer 360 bijensoorten in Nederland voor. Daarvan is de honingbij de enige soort die in kolonie’s leeft. Een bijenvolk overleeft de winter met de honing die ze in de rest van het jaar verzamelt hebben. Een honingbij steekt over het algemeen niet, tenzij er gevaar is. Na het steken van een mens zal de honingbij haar angel verliezen en doodgaan. Bijen zijn wettelijk beschermt en mogen niet verdelgd worden!
Heeft u een bijenzwerm gezien, dan kunt u contact opnemen. Een van onze leden komt de zwerm scheppen (weghalen).

Wespen leven ook in kolonies en zijn alles eters. Wespen kunnen geen honingmaken uit nectar en bestuiven ook geen bloemen. In het najaar gaan de wespen op de koningin na dood. De koningin overwintert op een beschutte plek en zal in het voorjaar weer een nieuw nest bouwen. Wespen gaan met name in het najaar op zoek naar zoet en kunnen dan als lastig ervaren worden. Wij verwijderen geen wespennesten. Hiervoor moet u contact opnemen met een ongedierte bestrijdingsdienst.

Hommels leven ook in kolonie’s. Dit zijn vaak kleine volken van maximaal 300 hommels. Hommels zijn behaard en zijn net als bijen bestuivers. In het najaar sterven, net als bij de wespen, alle werksters en blijft alleen de konigin over. Zij overwintert op een beschutte plaatst. In het voorjaar bouwt de konigin een nieuw nest. Dit kan onder de grond zijn, maar ook in bijvoorbeeld een vogelhuisje.
Heeft u een hommelnest in een vogelhuisje en wilt u dit laten verwijderen, neem dan contact op met ons. Een van onze leden komt het nest dan weghalen.